حمل خودرو با قطار

حمل خودرو با قطار – شرایط انتقال خودرو به نقاط مختلف با استفاده از قطار

قطارها سال‌های بسیاری زیادی است که در زمینه حمل و نقل کالا و مواد معدنی فعالیت می‌کنند. برخی از مردم تصور می‌کنند که قطار فقط برای حمل مسافر یا تکه‌های ذغال سنگ است. اما باید بدانید که چندسالی است که از قطار برای حمل خودرو استفاده می‌شود. شاید حمل خودرو با قطار را در کشورهای خارجی دیده باشید اما شرکت‌های حمل و نقل خطوط ریلی در ایران هم این امکان را برای هموطنان عزیز فراهم کرده‌اند.

حمل خودروها با قطار مزایا و شرایط خاص خودش را دارد. برای انجام این کار بهتر است که با شرایط حمل خودرو با قطار را بدانید تا با مشکلی مواجه نشوید. در این مطلب از سایت دنیا رهنورد به طور کلی راجع به شرایط حمل اتوموبیل با قطار و مزایای این روش اشنا خواهید شد.

چرا امکان حمل خودرو با قطار فراهم شده است؟

مردم درسراسر دنیا از قطار برای سفرهای خود استفاده می‌کنند. زمانی که در  ایستگاه مقصد پیاده می‌شوید. می‌بینید که اگر ماشین همراه شما بود چقدر از سفر خود بیشتر لذت می‌بردید. اما سفر با خودرو راه چندان مناسبی برای سفرهای طولانی نیست و مشکلاتی را به همراه دارد.

هزینه سوخت، استهلاک خودرو و کمبود فضای تنها بخشی از مشکلاتی است که در هنگام سفرهای بلند با خودرو با آن مواجه خواهید شد. همچنین رانندگی در مسافت‌های طولانی و جاده‌های ناشناس خطراتی را برای سرنشینان خودرو ایجاد خواهد کرد. حال فرض کنید که با قطار به شهر مورد نظر خود سفر کنید و ماشینتان هم همراه شما باشد. در اینجاست که امکان حمل خودرو با قطار مزایای خاص خودش را نشان می‌دهد و مسافرین بسیاری را در سراسر دنیا مجبور به خرید بلیط حمل خودرو می‌کند.

اگر قصد داشته باشید که با هواپیما به شهر مورد نظر خود سفر کنید. ممکن است تصور کنید حمل اتومبیل دیگر با قطار امکان پذیر نیست، اما سخت در اشتباه هستید. شما می‌توانید که اتومبیل خود را با قطار به شهر مقصد ارسال کنید و در ایستگاه قطار مقصد تحویل بگیرید. اگر سوالات زیادی درباره انجام این کار دارید، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

ارسال خودرو با قطار را از کجا آغاز کنیم؟

همانطور که گفته شد باید بلیط مخصوص حمل خودرو را تهیه کنید. انجام این کار همانند خرید بلیط عادی است اما در مواردی ممکن است با اندکی تغییر مواجه شوید. قیمت بلیط مانند بلیط معمولی به مسافت و شهر مقصد بستگی دارد. در ایران بلیط حمل خودرو از حدود ۱۰۰ هزار تومان آغاز شده و تا ۲۲۵ هزار تومان متغیر است.

اگر قصد ارسال موتور سیکلت را دارید نیازی نیست نگران باشید. شرایط ارسال موتورسیکلت همانند ماشین است و تفاوتی در خرید بلیط وجود ندارد. طبیعی است که هزینه بلیط برای حمل موتور سیکلت کمتر از ماشین باشد.

شرایط تحویل خودرو به شرکت‌های حمل و نقل ریلی

اگر قصد حمل خودرو با قطار را دارید باید به فکر رزرو بلیط برای ماشین خود باشید. بلیط حمل خودرو باید در بازه زمانی ۸ صبح تا سه ساعت مانده به حرکت قطار خریداری شود. برای تحویل خودروی خود به مدارکی نیاز دارید که به شرح زیر است:

  • مدارکت شناسایی مثل کارت ملی و شناسنامه
  • سند یا برگ سبز اتومبیل که به نام شما باشد (برای اشخاص حقوقی نیاز به وکالتنامه محضری دارید)
  • کارت مالکیت خودرو

دقت کنید که تمامی مدارک باید به نام شخصی باشد که بلیط را خریداری کرده است. شرکت‌های حمل و نقل ریلی برای ماشین‌ها یک بیمه‌نامه صادر می‌کنند. انجام این کار باعث می‌شود که خیال مسافران از سلامت اتومبیل آن‌ها و زیان‌های مالی در برابر حوادث گوناگون راحت باشد. هزینه بیمه مقدار ثابتی در شرکت‌ها ندارد و بر اساس ارزش خودرو مشخص می‌شود. این مبلغ به صورت سیستمی محاسبه شده و درصدی از ارزش اتومبیل مسافر است.

 

خودرو نیز باید شرایط خاصی را داشته باشد تا شرکت بتواند اتومبیل را از شما تحویل گرفته و به قسمت بار قطار منتقل کند. برای مثال حجم بنزین درون باک نباید بیش از یک سوم حجم کلی باک خودرو باشد. مدیریت میزان سوخت موجود در خودرو به عهده شخص مسافر بوده و شرکت حمل و نقل مسئولیتی در قبال آن ندارد. همچنین خودروهایی که بیش از ۱۵۸ سانتی‌متر ارتفاع و ۱۸۰ سانتی‌متر عرض داشته باشند، نمی‌توانند با قطار حمل شوند.

وضعیت پلاک و مالکیت خودرو نیز اهمیت خاص خودش را دارد. خودروهایی که پلاک گذر موقت دارد، فقط در زمان مجوز عبور خود می‌توانند حمل شوند. همچنین خودروهای که شماره‌گذاری نشده‌اند ( خودروهای صفر کیلومتر یا فروخته شده) حتما باید برگه فروش را به همراه داشته باشند. در این ماشین‌ها از ۶ رقم آخر شماره شاسی برای شماره‌گذاری استفاده می‌شود.

مسئولیت‌‌ شرکت‌های حمل و نقل در قبال تجهیزات خودرو

در مبدا ارسال خودرو برای افزایش ایمنی سر باطری از روی موتور جدا شده و در مقصد دوباره نصب می‌شود. مسئولین ایستگاه قبل از سوار کردن خودرو در قطار وضعیت بدنه را به طور کلی بررسی کرده و از تمامی بخش‌های ماشین عکس‌برداری می‌کنند. این کار به شما اطمینان خاطر می‌دهد که هیچ یک از آسیب‌های فیزیکی به دلیل حمل خودرو با قطار نیست و از قبل وجود داشته است.

 

دقت داشته باشید که هیچ یک از تجهیزات اضافی ( به جز جک، لاستیک زاپاس و تجهیزات پنچرگیری) تحت پوشش شرکت حمل و نقل نبوده و هیچ مسئولیتی در قبال آن‌ها ندارد. بهتر است قبل از تحویل خودرو کلیه تجیزات اضافی و ارزشمند را از آن خارج کنید. همچنین حمل بار اضافی با خودرو امکان پذیر نیست و نباید وسایل اضافی در صندوق عقب وجود داشته باشد.

خودروهایی که به نهاد‌ها و سازمان‌های دولتی تعلق دارند، همانند باقی خودروها حمل می‌شوند. فردی که قصد تحویل خودروهای دولتی را دارد، باید معرفی‌نامه معتبر از سازمان مربوطه به همراه داشته باشد. در غیر این صورت امکان تحویل خودرو در ایستگاه‌های راه آهن امکان پذیر نیست.

شرایط تحویل خودرو در ایستگاه مقصد

پس از حمل خودرو با قطار باید نسبت به تحویل اتومبیل در ایستگاه مقصد اقدام نمایید. دقت داشته باشید که برای انجام این کار فقط ۲۴ ساعت فرصت دارید. اگر در زمان مقرر خودروی خود را تحویل نگیرید، باید مبلغی را به شرکت حمل و نقل ریلی بابت جریمه و نگهداری خودرو پرداخت کنید. یک قانون کلی در محاسبه میزان هزینه نگهداری وجود دارد. ۲۴ ساعت مورد نظر از لحظه رسیدن قطار محاسبه شده و جریمه‌ای به آن تعلق نمی‌گیرد.

شرایط تحویل خودرو در ایستگاه مقصد

اما پس از این۲۴ ساعت به صورت روزانه مبلغی به فاکتور مسافر اضافه خواهد شد. جریمه ۱ تا ۶ روز تاخیر در تحویل خودرو، روزانه ۱۵ هزار ریال است و پس از این زمان جریمه روزانه به ۳۰ هزار ریال افزایش پیدا می‌کند. برای اینکه هزینه زیادی را متحمل نشوید، در همان روز اول برای تحویل خودرو اقدام کنید.

مدارک شناسایی برای تحویل خودرو الزامی است و بدون مدارک هیچ خودرویی تحویل داده نمی‌شود. طبیعی است که مدارک شناسایی باید با مالک خودرو مطابقت داشته باشد. همچنین امکان تحویل خودرو فقط برای شخص فرستنده اتومبلی مقدور خواهد بود.

دریافت خسارت از شرکت حمل و نقل ریلی

در حمل خودرو با قطار ممکن است که مشکلاتی برای خودرو ایجاد شود. اگر در هنگام تحویل خودرو مشکلی را دیدید، می‌توانید از بیمه یا شرکت حمل و نقل خسارت بگیرید. البته حمل خودروها معمولا بدون هیچ مشکلی انجام می‌شود و احتمال آسیب دیدن خودرو تقریبا صفر است.

در برخی موارد ممکن است که خودرو دیرتر از زمان مقرر به شهر مقصد برسد. در صورت چنین اتفاقی می‌توانید به راحتی خسارت خود را از شرکت دریافت کنید. شرکت‌های حمل و نقل ریلی موظف‌اند که در زمان مقرر خودرو را به مسافر تحویل دهند. اگر پس ۲۴ ساعت همچنان فرمان خودرو در دستان شما نبود، شرکت حمل و نقل باید ۵۰ درصد مبلغ کلی بلیط را به شما بازگرداند. همچنین اگر خودرو را در مقصد دریافت نکردید، کل مبلغ بلیط به شما بازگردانده خواهد شد. برای طرح شکایت و دریافت خسارت باید به یکی از نمایندگی‌های فروش بلیط شرکت حمل و نقل مراجعه کنید. با ارائه مدارک شناسایی و بلیط قطار خسارت مربوطه پرداخت خواهد شد.

دریافت خسارت از شرکت حمل و نقل ریلی

سخن پایانی

حمل خودرو با قطار این امکان را به شما می‌دهد تا با اتومبیل خود به شهرهای مختلف سفر کنید و دیگر نگران مشکلات راه نباشید. شرکت‌های حمل و نقل ریلی ایران با پیشرفت روز افزون خود، به تمامی شهرهای کشور راه پیدا کرده‌اند. این پیشرفت به شما کمک می‌کند که از تهران به بندرعباس با ماشین خود سفر کنید، اما نیازی به رانندگی کردن در این مسیر طولانی نداشتته باشید.

حمل ماشین با قطار فقط به مسافرت‌های تفریحی محدود نشده و واردکنندگان خودرو هم می‌توانند از این امکان شرکت‌های حمل و نقل ریلی استفاده کنند. هرساله اتومبیل‌های بسیاری از طریق کشورهای عربی به بندرهای جنوبی ایران وارد می‌شود. وارد کنندگان خودرو می‌توانند اتومبیل‌های خود را با استفاده از قطار به شهرهای مختلف ایران ارسال کنند. با انجام این کار دیگر نیازی نیست که هزینه زیادی را برای کرایه کامیون‌های خودروبر هزینه کنید یا ریسک تصادفات را بپذیرید. اگر قصد انجام چنین کاری را دارید می‌توانید از خدمات شرکت ستاره آبی دریا استفاده کنید. ستاره آبی دریا یک مجموعه حرفه‌ای در زمینه حمل و نقل دریایی، هوایی، زمینی و ریلی است که آمادگی دارد تا صفر تا صد حمل خودروها با قطار را انجام دهد.

جهت مطالعه (برترین روغن موتور های جهان) اینجا کلیک نمائید.

جهت مطالعه مقاله (کالاهای صادراتی ایران که بیشترین سود مالی را دارند) اینجا کلیک نمائید.

شرکت حمل و نقل بین المللی دنیا رهنورد

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *