انواع حمل و نقل هوایی

مزیت های انواع حمل و نقل هوایی

پیشرفت وسایل نقلیه باعث شده است که روش­های انواع حمل و نقل به وجود بیایند و حتی روش­های قبلی نیز پیشرفت قابل ملاحظه­ای داشته باشند. یکی از روش­هایی که به دلایل بسیار فراوانی در بین افراد و شرکت­های مختلف محبوب شده است، حمل و نقل هوایی است. حمل و نقل هوایی به علت سرعتی که دارد، باعث شده یکی از بهترین روش­های حمل و نقل باشد. شاید نام این نوع حمل و نقل را زیاد شنیده باشید. اما آیا می­دانید که انواع حمل و نقل هوایی کدام هستند و چه تفاوتی با هم دارند؟

انواع حمل و نقل هوایی

ما قصد داریم که به روش­های حمل و نقل بپردازیم به طوری که دیدی مناسبی نسبت به آن­ها پیدا کنید. اگر قرار است که کالایی را از یک کشور به کشور دیگر ببرید و این دو کشور مرز زمینی با همدیگر ندارند این روش بهترین روش است. همچنین اگر یکی از این دو کشور به دریا یا آب­های آزاد راه نداشته باشد، تنها گزینه شما برای انتقال کالاها فقط حمل و نقل هوایی است.

شناخت نسبت به این روش­های حمل و نقل باعث می­شود که بتوانید به راه درست حمل و نقل را پیدا کنید و متحمل هزینه یا زمان اضافی نشوید. پس اگر تاجر یا بازرگان هستید یا قصد دارید که وارد این عرصه بشوید، تا پایان این مطلب شرکت حمل و نقل بین المللی دنیا رهنورد همراه ما باشید.

حمل و نقل هوایی

پس از بررسی انواع حمل و نقل هوایی بهتر است که نسبت به خود حمل و نقل هوایی آگاهی پیدا کنیم. حمل و نقل هوایی روشی است که در آن کالاها یا افراد از یک نقطه به نقطه دیگری می­روند. روش­های بسیاری برای این نوع حمل و نقل وجود دارد و از دستگاه­های زیادی نیز ممکن است که استفاده شود تا این انتقال انجام شود. همچنین مسافت بین این دو نقطه نیز بسیار متنوع است. ممکن است که فاصله این دو نقطه، فقط دو شهر باشند و گاهی ممکن است که این فاصله به وسعت چند قاره باشد.

مزایای این روش بسیار فراوان است و محبوبیت آن به خاطر همین مزایای فراوان آن است. از آنجایی که حمل و نقل دریایی بسیار زمانبر است، استفاده از این روش باعث می­شود که کالاها با سرعت بسیار زیادی بین مناطق مختلف جا به جا شوند. اگر قصد دارید در سریع ترین زمان ممکن به مقصد برسید حمل و نقل هوایی مناسب ترین گزینه خواهد بود.

یکی از انواع حمل و نقل هوایی حمل و نقل مسافر است. این روش امروزه دیگر در بین اقشار مختلف بسیار رواج یافته و افرادی که علاقمند به تجربه سفرهای طولانی هستند، برای کاهش دوره سفر از این روش حمل و نقل استفاده می­کنند. حمل و نقل مسافران را از جنبه­های گوناگونی می­توان بررسی کرد. شرکت­های هواپیمایی خدمات و سرویس­های بسیاری زیادی را برای جا به جایی مسافران در نظر گرفته ­اند.

نوع دیگری از حمل و نقل هوایی وجود دارد که حمل و نقل کالا است. این حمل و نقل نیز با استفاده از روش­های گوناگونی انجام می­شود. حنی وسایلی که برای جا به جایی کالا در هوا استفاده می­شود نیز متفاوت است. در ادامه به برخی از این دستگاه­ها اشاره خواهیم کرد.

تاریخچه حمل و نقل هوایی

هواپیماها در ابتدا توسط برادران رایت اختراع شدند و با پیشرفت تکنولوژی­ حجم، سرعت، شکل و توان پرواز آن­ها بسیار افزایش یافت. هواپیماها که در ابتدا فقط می­توانستند یک خلبان را از یک نقطه به جای دیگر جا به جا کنند، امروزه می­توانند صدها مسافر را جا به جا کنند. در بخش حمل و نقل کالا نیز این دستگاه­ها بسیار پیشرفته شده­اند و می­توانند به راحتی صدها تن کالا را بین قاره­ها جا به جا کنند.

اولین پرواز باری در تاریخ ۷ نوامبر ۱۹۱۰ در ایالات متحده، بین دیتون و کلمبوس ، اوهایو انجام شد. فیلیپ اورین پارملی هواپیمای رایت مدل B را ۶۵ مایل (۱۰۵ کیلومتر) با حمل بسته ۲۰۰ پوند ابریشم برای افتتاح یک فروشگاه، در هوا راند. برادران رایت اظهار داشتند که پیش بینی می­شد که این مساقت ۶۶ دقیقه طول بکشد اما پرواز در ۵۷ دقیقه به طور رسمی ثبت شد که در آن زمان رکوردی جهانی بود. این نخستین پرواز باری بود که فقط برای حمل و نقل کالا انجام گرفت. البته استفاده از هواپیما امروزه تنها روش مورد استفاده در انواع حمل و نقل هوایی نیست و در ادامه به این وسایل اشاره خواهیم کرد.

انواع حمل و نقل هوایی از نظر وسیله

برخلاف تصور عامه، هواپیما تنها روش برای حمل و نقل هوایی نیست. امروزه دستگاه­های پرنده زیادی اختراع شده­اند که هر کدام برای مسافت و نوع بار مشخصی مناسب هستند. به عنوان مثال هلی کوپتر یکی از این دستگاه­ها است. این نوع پروازها معمولا برای بارهای محدود و اشخاص محدود هستند. استفاده از هلی کوپتر بیشتر برای حمل و نقل هوایی نظامی مورد استفاده است اما برخی از شرکت­های خدمت­دهنده از این وسایل برای حمل بار خصوصی نیز استفاده می­کنند.

گلایدرها نیز یکی دیگر وسایلی هستند که البته توانایی حمل مسافر را ندارند اما بارهایی محدود را می­توان از طریق آن­ها جا به جا کرد. احتمالا هواپیماها هنوز هم بهترین گزینه برای حمل و نقل بار و کالا در حمل بالا هستند. شرکت­های خاصی برای حمل و نقل کالا وجود دارند که روزانه هزاران کالاها را در سراسر جهان جا به جا می­کنند.

انواع حمل و نقل هوایی از نظر حق مالکیت

حمل و نقل هوایی را معمولا از نظر مالکیت نیز می­توان تعریف کرد. برخی از پروازها خصوصی و شخصی هستند و افراد مختلف با توجه به حق مالکیتی که دارند می­توانند از آن استفاده کنند و کالاهای خود را جا به جا کنند. روش دیگری نیز هست که در آن به شکل عمومی از یک پرواز استفاده می­شود تا کالاها جا به جا بشوند.

برخی از افرادی که توانایی خرید وسایل حمل و نقل هوایی را دارند، آن‌ها را به افراد دیگر اجاره می­دهند تا پروازهای شخصی خود را انجام دهند. این روش امروزه بین کشورهای ثروتمند یا بین تجاری که تجارت­های کلانی دارند بسیار رواج دارند.

فریت

همانطور که گفتیم، انواع روش­های حمل و نقل هوایی بسیار متنوع هستند. یکی از این روش­های انتقال بار فریت است. ما در اینجا سعی می­کنیم که فریت را برای شما با یک مثال توضیح بدهیم. به عنوان مثال تصور کنید که شما قصد دارید از یک کشور به کشور دیگر بروید و بارهای شما در داخل یک چمدان جا نمی­شود. در این حالت شما باید از پرواز فریت استفاده کنید.

پرواز فریت فقط در یک حجم محدود از بار تعریف می­شود. به عنوان مثال شما اگر قصد داشته باشید وسایل خانه خود را از یک کشور به کشور دیگر ببرید بدون شک این روش روشی بسیار مفید برای شما خواهد بود اما باید در نظر داشته باشید که این روش فقط برای مسافران است. اگر تاجر هستید و قصد دارید که کالاهایی انبوه را از طریق یکی از انواع روش­های حمل و نقل هوایی جا به جا کنید، روش کارگو برای شما مناسب است.

کارگو

گارگو نیز یکی از انواع حمل و نقل است که امروزه در بین تاجران بسیار مرسوم است. این روش حمل و نقل حجم نامحدودی از بارها را برای شما جا به جا می­کند. خدمات کارگو البته شامل تمامی کالاها نمی­شود. برخی از کالاها را به صورت کلی نمی­توان با هواپیما جا به جا کرد. حمل کالای خطرناک، اسلحه و یا حیوانات زنده برخی از این موارد هستند. برای جا به جایی آن­ها نیاز به مجوزهای زیادی هست.

انواع حمل و نقل هوایی ؟

حمل هوایی سریع‌السیر

روش حمل و نقل هوایی سریع‌السیر برای تحویل هر جایی در جهان در عرض ۲۴ تا ۴۸ ساعت امکان پذیر است. این سرویس در واقع نوعی دسته بندی روش­های حمل و نقل از نظر زمانی است. این سرویس به ویژه برای بسته‌های با وزن ۱۰۰ – ۱۵۰ کیلوگرم مناسب است چرا که به راحتی می­توان آن­ها را بارگذاری کرد و در مقصد از داخل وسیله مورد نظر بیرون کشید.

با استفاده از این روش مرسولات شما در کمترین زمان ممکن از محل فرستنده دریافت و توسط سرویس پست اکسپرس به درب محل گیرنده تحویل داده می شود. تعداد شرکت­هایی که از این روش استفاده می­کنند چندان زیاد نیستند و شما نیز احتمالا باید فقط برای کالاهای ضروری خود از این روش استفاده کنید. امروزه پیشرفت تکنولوژی باعث شده که پیگیری کالا در این روش بسیار ساده باشد و بتوانید از طریق اینترنتی از وضعیت و مکان کالای مورد نظر خود آگاه شوید.

انواع حمل و نقل هوایی از نظر قیمت

بسیاری از پروازها مانند پروازهای سریع­السیر قیمت بالایی دارند. حمل هوایی اقتصادی به نوبه خود اولویت را به عامل قیمت می‌دهد و قیمت حرف اول را در این پروازها می­زند. در این روش، حجم کالایی که قرار است جا به جا شود بسیار بیشتر از حالت سریع­السیر است یا به عبارتی حمل بار سنگین است و همچنین سرعت آن نیز کمتر است. در عوض از نظر اقتصادی بسیار به صرفه تر است و این روش یکی از پایین‌ترین قیمت پیشنهادی را دارا است.اگر قصد دارید که کالاهایی را ارسال کنید ولی فورس زمانی ندارید و حجم آن­ها بالا است، این روش بسیار روش مناسبی برای شما محسوب می­شود.

حمل هوایی منظم

یک روش میانه نیز برای ارسال کالاها وجود دارد که اگر بخواهیم آن را در یک دسته جدا قرار دهیم باید آن را به نوعی روشی بین روش سریع­السیر و روش اقتصادی قرار بدهیم. در این روش مدت زمان تحویل حداقل سه روز ولی از روش عادی سرعت انتقال بیشتر است و هزینه کمتری نیز نسبت به روش سریع ­السیر دارد.

سخن پایانی

ما در این انواع حمل و نقل هوایی را مورد بررسی قرار دادیم و دیدیم که چه روش­های متنوعی برای حمل و نقل مسافران و بارها وجود دارد. اگر قصد دارید که کالاهای خود را با این روش­ها از یک نقطه به نقطه دیگر ارسال کنید، حتما با یکی از شرکت­های حمل و نقل تماس بگیرید تا در مورد جزئیات آن باخبر شوید. این شرکت­ها سفرهایی ایمن برای شما انجام خواهند داد و فقط کافی است که هزینه سفر را طبق وزن بار یا روش انتخاب آن بپردازید.

جهت مطالعه (تاریخچه واردات خودرو به ایران) اینجا کلیک نمائید.

جهت مطالعه مقاله (کالاهای صادراتی ایران که بیشترین سود مالی را دارند) اینجا کلیک نمائید.

شرکت حمل و نقل بین المللی دنیا رهنورد

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *