بندرهای کشور روسیه

بندرهای کشور روسیه در یک نگاه

بندر آرخانگلسک Arkhangelsk

بندر آرخانگلسک Arkhangelsk از طرفی در ۵۰ کیلومتری دریای سفید روی رودخانه‌ی دوینا Dvina در شمال غربی روسیه و از طرفی در حدود ۴۵۰ مایلی بندر مورمانسک Murmansk و ۷۰۰ کیلومتری قسمت شمال شرقی بندر سن‌پترزبورگ St. Petersburg واقع‌شده است. این بندر بخش اداری منطقه آرخانگلسک بوده و در سال ۲۰۰۶ حدود ۳۵۰ هزار نفر از مردم در این بندر زندگی می‌کردند، بندر آرخانگلسک Arkhangelsk بزرگ‌ترین و مهم‌ترین بندر روسیه در قرون‌وسطی بود. امروزه این بندر به‌عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده چوب در روسیه محسوب می‏‌شود و ازجمله صنایع موجود در این بندر، صنعت پردازش چوب و کشتی‌سازی و تعمیر کشتی است.

نووروسیسک Novorossiysk

بندر نووروسیسک بر روی دهانه خلیج تسمس Tsemes بر روی سواحل شمال شرقی دریای سیاه و در قسمت جنوب غربی کشور روسیه واقع ‌شده است. این بندر یکی از شهرهای روسیه محسوب می‏‌شود که تحت عنوان شهر قهرمان در طول جنگ جهانی دوم به رسمیت شناخته شد. در سال ۲۰۰۶ بیش از ۲۳۰ هزار نفر از مردم در این بندر زندگی می‌کردند. بندر نووروسیسک به‌عنوان پایگاه نیروی دریایی، پایگاه کشتی‌سازی و پایانه خطوط انتقال نفت، یکی از مهم‌ترین واصلی‌ترین بنادر روسیه در دریای سیاه به شمار می‏‌رود. بندر نووروسیسک Novorossiysk تجارت دریای روسیه را پشتیبانی می‌کند و از طرفی، این بندر محل جای گیری صنایع تولید مواد غذایی و کالاهای فلزی نیز به شمار می‏‌رود.

بندر کالینینگراد Kaliningrad

بندر کالینیگراد Kaliningrad بر روی سواحل رودخانه پرگولیا Pregolya در حدود ۶ کیلومتری مرداب فریچس Frisches و در منطقه کالینینگراد Kaliningrad روسیه واقع‌شده است و از طرفی به‌عنوان غربی‌ترین منطقه روسیه محسوب می‌‏شود. در سال ۲۰۰۶ بیش از ۴۲۳ هزار نفر از مردم در این بندر زندگی می‌کردند. این بندر تا سال ۱۹۴۵ تحت عنوان کنیگسبرگ Konigsberg نامیده می‌شد و به‌عنوان یکی از پایتخت‌های پروس Prussia شرقی بود. بندر کالینینگراد Kaliningrad پس از جنگ جهانی دوم تحت شرایط قرارداد پوتسدام Potsdam بین متفقین بخشی از روسیه شد. امروزه این بندر، صنایعی ازجمله ماهیگیری، کاغذسازی، چوب‌بری و ماشین‌آلات را در برمی‌گیرد. در سال ۱۹۹۶ به‌منظور تقویت اقتصاد محلی، منطقه ویژه اقتصادی در بندر کالینینگراد که بیشتر اجناس آن از عوارض گمرکی معاف بودند، تأسیس شد

بندر سن‌پترزبورگ Petersburg

بندر سن‌پترزبورگ St. Petersburg بر روی دلتای رود نوا Neva، در قسمت انتهایی خلیج فنلاند Finland و در قسمت میانی زمین‌های پست تایگا در روسیه غربی واقع‌شده است. بندر سنت پترزبورگ دومین شهر بزرگ روسیه پس از مسکو محسوب می‏شود. در سال ۲۰۰۶ بیش از ۴٫۵ میلیون نفر در سن‌پترزبورگ زندگی می‌کردند. بندر سن‌پترزبورگ دروازه مهمی برای تجارت، مرکز صنعتی و امور مالی روسیه است. صنایع موجود در بندر سن‌پترزبورگ عبارت‌اند از: تجارت نفت و گاز، هوا و فضا، الکترونیک و رادیو، کامپیوتر و نرم‌افزار و کشتی‌سازی؛ این بندر تولیدکننده ماشین‌آلات و حمل‌ونقل تجهیزات سنگین نیز می‏باشد. ازجمله تجهیزات این بندر عبارت‌اند از: معدن، تجهیزات پزشکی، آلومینیوم، مواد شیمیایی، دارویی، پارچه، پوشاک و تولید مواد غذایی.

بندر ناخودکا Nakhodka

بندر ناخودکا  Nakhodka در جنوب شرقی‌ترین نقطه از روسیه در خلیج ناخودکا و در دریای ژاپن واقع‌شده است. بندر امروزی در اوایل دهه ۱۹۸۰ تحت سلطه شهر ناخودکا ساخته شد. این بندر به‌عنوان بزرگ‌ترین و مکانیزه‌ترین بندر در شرق روسیه تأسیس و علاوه بر این، مرکزِ مهمِ صادرات و محل قرارگیری ناوگان ماهیگیری و کشتی‌های مسافربری به بندر یوکوهاما Yokohama و ژاپن به شمار می‏رود. در سال ۲۰۰۶ این بندر محل زندگی بیش از ۱۷۱ هزار نفر بود.

بندر تاگانرگ Taganrog

بندر تاگانرگ Taganrog بر روی ساحل شمالی خلیج تاگانرگ Taganrog از دریای آزوف Azov در نزدیکی رودخانه دان Don در جنوب غربی روسیه واقع‌شده است. بندر تاگانرگ محل قرارگیری صنایع مختلفی ازجمله: اتومبیل، آهن و فولاد، مهندسی، ماشین‌آلات، پردازش فلز، چوب، خمیر و کاغذ، مواد شیمیایی و… محسوب شده و همچنین به‌عنوان قلب صنعت کشاورزی و منطقه پیشرو در دریای آزوف محسوب می‌شود. این بندر زادگاه نویسنده مشهور جهان آنتون چخوف است. در سال ۲۰۰۶ بیش از ۲۶۸ هزار نفر در این بندر زندگی می‌کردند.

بندرهای کشور روسیه: بندر ولادی وستک Vladivostok

بندرهای کشور روسیه: بندر ولادی وستک Vladivostok مرکز اداری منطقه پریمرسکی Primorsky و در نزدیکی مرزهای دو کشور چین و کره شمالی است. بندر ولادی وستوک اصلی‌ترین مرکز فرهنگی و آموزشی روسیه به شمار رفته و گروه عمده‌ای از جمعیت این بندر را دانشجویان تشکیل داده‌اند. در سال ۲۰۰۶ بیش از ۵۸۶ هزار نفر در این بندر زندگی می‌کردند. اقتصاد بندر ولادی وستک تا حد زیادی بر اساس فعالیت‌های دریایی شامل: حمل‌ونقل و کشتی‌سازی، ماهیگیری و نیروی دریایی روسیه استوار مانده و همچنین بندر ولادی وستک محل زندگی ناوگان نیروی دریایی روسیه نیز محسوب شده و صادرات اصلی این بندر عبارت‌اند از: ماهی و چوب و فلزات و کشتی.

جهت مطالعه (تاریخچه واردات خودرو به ایران) اینجا کلیک نمائید.

جهت مطالعه مقاله (کالاهای صادراتی ایران که بیشترین سود مالی را دارند) اینجا کلیک نمائید.

شرکت حمل و نقل بین المللی دنیا رهنورد

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *